Kom liljor och akvileja!

På långfredagen var det återigen dags för en tur till husen.


Krolliljorna har blivit större, hoppas hoppas hoppas de överlever fram till blomning!




En påsklilja tittar upp mitt i gräsmattan...





...och aklejan är på väg tillbaka framför Torpstugans dörr. Den där brännässlan är dock inte lika välkommen, det får bli ett rensryck nästa gång!




Den vita pion vi fick förra sommaren har skjutit upp nya små skott, hemskt roligt!




Och liljekonvaljen är på väg!




Bakom lagårdslängan gick motorsågen varm, så där är nu diverse helt och halvt knäckta träd bortrensade. Ved är alltså säkrat för ett tag framåt.






Sånt som inte duger till brasved gick direkt i tunnan.



Väldigt bra med extra händer till hjälp, både för kånkande, sågande, eldande och barnpassning.




Själv ägnade jag mig med full kraft åt rabatterna.

Från kusinis farmor kom en dvärg-rhododendron (svettig stavning där!). Den fick flytta in i närheten av krollen i fjolårets rädise-rabatt.






"Stora" rabatten fick sig en rejäl rensning. Det jag kom ihåg att jag ställt dit med flit fick bo kvar, det andra rök all världens väg. Lite tomt blev det, men det kommer vi snart råda bot på! Längst till vänster i bild syns busken-som-vi-tror-är-krusbär. Förhoppningsvis kommer det idoga knipsandet i den ge resultat i form av större bär så det går att utröna om vår artbestämning är korrekt eller ej.




Det blev premiärtur för säsongen med gräsklipparen, efter att den fått lite kärlek. I fjol så väntade vi med premiärklippningen tills kirs och brännässlor stod knähögt, inte att rekommendera...




Någon har flyttat in under snickarboden (/vagnslidret/vad vi nu ska ska kalla det)! Jag var vuxen nog att INTE sticka in en gren för att se hur djupt hålet var, och om det gick att lura fram hyresgästen.




Paviljongen är nu också invigd, liksom grillen. Underbart härligt med fint sällskap, och god mat och dryck! En fantastiskt fin långfredag helt enkelt!





Omnomnom!


Kommentarer
Postat av: Caroline

Jättekul att se era bilder!!

2011-05-01 @ 18:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0