Men Muminmamman sa med kraft:



Vi dricker hädanefter saft!


Det är fasligt tråkigt att plocka vinbär, men har man världens största buske svarta så förpliktigar det! Och saft är ju väldigt gott, så det var bara att plocka fram lämpligt recept och sätta igång. Det recept jag använde har försvunnit cyberrymden, men det var extremt basic.



Vinbär (röda, svarta eller blandat) kokas i stor kastrull ihop med vatten så det täcker bären.




När bären kokat sönder (efter ungefär en halvtimme) mosade jag dem med en slev så det sista rann ut.




Sen var det bara att lämna geggan åt sitt öde i silduk över annat kärl tills det runnit klart, det tog också en dryg halvtimme - timme. Eller rättare sagt, det tog en tur till stallet och tillbaka.




När det runnit klart (och jag var tillbaka i hemmet) mätte jag upp hur mycket det blivit avrunnet, slängde bärgeggan på komposten och kokade saften igen ihop med 3-4 dl socker/liter saft. Skummade av (varför ska man göra det?) och när det svalnat rörde jag ner en liiiten skvätt atamon.




Slog upp på varma flaskor och lät svalna.








Och sen lärde jag mig spännande fakta om "nymogna" bär och pektin.




När saften skulle hällas ur så satt den fast för den var...



... gelé!



Nåja, det ska enligt mer erfarna husmödrar bara vara att värma upp flaskan så kan jag slå över gelésaften på burkar och smarra till maten. Resten av flarrorna blev det dessutom rinnande saft av, så det känns inte så snopet. Även familjen Kokos på Vägstorpet kom och hjälpte till att ta rätt på bären. hur deras kok gick förtäljer dock inte historien.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hirams vinbärssylt: 2 l bär 1 l vatten. Kokas 10 min 2 kg socker rör man långsamt i den avdragna kastrullen tills allt socker smält . Häll upp. Blir alldeles geleigt när det stått ett tag Kram Carla

2010-08-23 @ 17:00:46
Postat av: Mimmi

Oooh det låter gott det! Tack för recept och Kram tillbaka!

2010-08-23 @ 21:51:10
URL: http://kuggorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0